Wpływ układu odpornościowego na pracę układu mięśniowo-szkieletowego

Układ immunologiczny odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie każdego człowieka. To właśnie on chroni nas przed rozwojem chorób, czy działaniem szkodliwych toksyn i drobnoustrojów. Czym dokładnie charakteryzuje się układ immunologiczny? W jaki sposób powinniśmy dbać o naszą odporność? Czy istnieje związek pomiędzy układem immunologicznym a układem mięśniowo-szkieletowym? Wyjaśniamy w dalszej części.

Spis treści:

  • Układ immunologiczny — czym się charakteryzuje?
  • Układ odpornościowy i jego wpływ na układ mięśniowo-szkieletowy
  • Aktywność fizyczna i jej wpływ na układ immunologiczny 
  • W jaki sposób wzmocnić układ odpornościowy?  


Układ immunologiczny — czym się charakteryzuje?

Układ immunologiczny (inaczej układ odpornościowy) tworzą narządy, które umożliwiają działanie mechanizmów odporności. Mówiąc bardziej zrozumiale — to właśnie ten układ jako pierwszy "spotyka" na swojej drodze infekcja. Stanowi on więc pierwszą linię obrony dla bakterii oraz wirusów. Dzięki układowi immunologicznemu możemy funkcjonować w środowisku, w którym ciągle jesteśmy narażeni na działanie szkodliwych antygenów. Co ciekawe — komórki układu odpornościowego potrafią zapamiętać te antygeny, z którymi wcześniej miały do czynienia. Jest to tzw. pamięć immunologiczna. Cecha ta pozwala szybciej reagować organizmowi na wrogie antygeny, dzięki czemu szybciej je zwalcza1. 


Układ odpornościowy tworzą:

  • pierwotne narządy limfatyczne — węzły chłonne, migdałki, śledziona oraz tkanka limfatyczna przewodu pokarmowego,
  • wtórne narządy limfatyczne — grasica.


Układ odpornościowy i jego wpływ na układ mięśniowo-szkieletowy

Według badań naukowców z Niemieckiego Centrum Badań nad Rakiem w Heidelbergu zauważa się istnienie wpływu układu odpornościowego na pracę układu mięśniowo-szkieletowego. Okazuje się, że zmniejszenie masy mięśniowej i co za tym idzie — znaczny spadek wagi przyczyniło się do rozwoju różnych infekcji, a nawet chorób nowotworowych. W tym czasie układ odpornościowy traci funkcje limfocytów T, które odpowiadają za rozpoznanie oraz zwalczenie niebezpiecznych antygenów. Warto dodać, że proces, w wyniku którego zanika aktywność limfocytów T, wiąże się z utratą masy mięśni szkieletowych

W opisywanym badaniu wzięły udział gryzonie, którym naukowcy podali pewien wirus. Doprowadził on u nich do limfocytarnego zapalania splotu naczyniówkowego oraz opon mózgowych. Po przeprowadzeniu dogłębnej analizy dotyczącej mięśni szkieletowych okazało się, że większą odpornością wykazują te zwierzęta, które miały większą masę mięśniową. Przewlekła infekcja komórek mięśni doprowadziła do uwolnienia zwiększonej ilości interleukiny-15, cytokiny. To właśnie ona powoduje osiedlanie się prekursorowych limfocytów T w mięśniach szkieletowych. Dochodzi wtedy do ich odseparowania oraz ochrony przed stanem zapalnym2. Według opinii jednej z autorek analizy — nawet jeśli limfocyty T ulegną osłabieniu, komórki prekursorowe będą w stanie się w nie przekształcić. Dzięki temu organizm będzie mógł walczyć z wirusem znacznie dłużej. 


Aktywność fizyczna i jej wpływ na układ immunologiczny 

Aktywność fizyczna bierze udział w zwiększaniu aktywności komórek, jakimi są makrofagi. To właśnie one odpowiadają za ochronę organizmu przed infekcją. Pochłaniają oraz zwalczają bakterie i wirusy. Ćwiczenia przyczyniają się również do wzrostu aktywności limfocytów. Na skutek aktywności fizycznej, w naszym organizmie dochodzi do zwiększenia przeciwciał. Blokują one wnikanie bakterii oraz wirusów, a także zatrzymują działanie rozwijającej się już infekcji3. Sport ma więc bardzo dobry wpływ na nasz układ immunologiczny. 

Pamiętaj jednak, że nie możesz przetrenować swojego organizmu. Nie dość, że osłabisz mięśnie to jeszcze układ odpornościowy. Gdy Twoja tkanka mięśniowa ulegnie uszkodzeniu, organizm będzie starał się ją zregenerować kosztem innych układów. Uszkodzenia te prowadzą również do wydzielania adrenaliny oraz kortyzolu. Hormony te prowadzą z kolei do hamowania komórek układu immunologicznego. Jeśli ćwiczenia będą bardzo wyczerpujące i zaczniesz szybko oddychać, do Twojego organizmu dostaną się patogeny oraz zanieczyszczenia, które mają wpływ na rozwój infekcji. 




W jaki sposób wzmocnić układ odpornościowy? 

Istnieje wiele sposobów, dzięki którym sami możemy zadbać o nasz układ odpornościowy. Najpopularniejszym z nich jest aktywność fizyczna. Ćwiczenia wykonywane na świeżym powietrzu wpływają pozytywnie na odporność każdego z nas. Warto uprawiać sport niezależnie od panujących warunków atmosferycznych. Jest to tzw. hartowanie organizmu. Możesz wybierać spośród wielu aktywności fizycznych. Należą do nich, chociażby jogging, czy morsowanie. Jeśli jesteś nieco sceptycznie nastawiony do takiego hartowania, na samym początku możesz zacząć od zimnych pryszniców. Oprócz wykonywania różnorodnych ćwiczeń zadbaj o swoją dietę. Wprowadź do niej produkty, które zawierają witaminę C oraz antyoksydanty. W okresie jesiennym oraz wiosennym możesz wspomóc swój organizm dodatkową suplementacją. Spożywaj również duże ilości owoców oraz warzyw. 

Warto dodać, że stres ma negatywny wpływ na naszą odporność. Postaraj się więc ograniczyć stresujące sytuacje. W przeciwnym wypadku Twój organizm zacznie produkować duże ilości wolnych rodników tlenowych — mówiąc bardziej fachowo — reaktywnych i szkodliwych form tlenu. Ich występowanie prowadzi nie tylko do rozwoju wielu chorób, czy obniżenia odporności, ale i do starzenia się organizmu. Postaraj się dużo odpoczywać. Przede wszystkim się wysypiaj. Przyjmuje się, że dorosły człowiek w ciągu doby powinien spać ok. 8 godzin. W tym czasie organizm będzie mógł się zregenerować po wyczerpującym dniu pracy, czy szkoły. To właśnie wtedy układ odpornościowy walczy z infekcjami, dlatego warto zadbać o dobry sen. 

Jednym z zabiegów pobudzających układ immunologiczny jest laseroterapia. Ten zabieg dostępny w ramach fizykoterapii jest dostępny w OsteoMedic. Układ odpornościowy pełni bardzo ważną funkcję w naszym organizmie, dlatego powinniśmy o niego dbać. Jeśli jesteś zainteresowany zabiegami tego typu, serdecznie zapraszamy do skorzystania z naszych usług. Odpowiemy również na wszelkie pytanie dotyczące Twojej diety, czy aktywności fizycznej.


Przypisy:

1  Jakóbisiak M., Gołąb J., Lasek W. Immunologia. Wydawnictwo Naukowe PWN 2002, Warszawa 

2 https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.aba3458

3 https://katelin.pl/wplyw-wysilku-fizycznego-na-uklad-odpornosciowy/


Nasze zabiegi które Ci pomogą